Ίσως πολλοί από εμάς δεν γνωρίζουμε ότι για το 67% των προϊόντων που καταναλώνουμε στην οικογένειά μας, η απόφαση απόκτησής τους έχει επηρεαστεί από τα παιδιά μας. Να γιατί τα ... τελευταία χρόνια το Μάρκετινγκ άλλαξε ρότα και πλέον στοχεύει απευθείας στα παιδιά-καταναλωτές και όχι στους γονείς.
Η σχετική διεθνής έρευνα Millennium Youth Market Assessment δίνει εντυπωσιακά στοιχεία σχετικά με την καταναλωτική δύναμη των μικρών παιδιών, τόσο την άμεση, όσο και την έμμεση. Σύμφωνα με αυτή, το 53% των παιδιών σε όλο τον κόσμο πιστεύει ότι τα επώνυμα brands θα τα βοηθήσουν να ζήσουν μια καλύτερη ζωή, ενώ το 84% θέλει να καταναλώνει προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον.
Ακόμα, το 50% των παιδιών 8-14 ετών παγκοσμίως «σερφάρει» στο Ιnternet καθημερινά, ενώ επίσης το 50% προτιμά να στερηθεί την τηλεόρασή του παρά τον υπολογιστή του. Όλα αυτά τα στοιχεία, όπως και πολλά άλλα που παρουσιάζει η έρευνα, αποτελούν μια μόνο ένδειξη της δυναμικής των νέων καταναλωτών, αλλά και την ισχυρή στροφή τους στο Διαδίκτυο και τις εφαρμογές του.
Τα στοιχεία αυτά αποτελούν ισχυρά όπλα για το σύγχρονο Μάρκετινγκ, στοιχεία που έχουν πλέον αποκωδικοποιηθεί και αξιοποιηθεί στα marketing plans των διαφημιζόμενων. Στο πλαίσιο αυτής της αποκωδικοποίησης, οι marketers στοχεύουν πλέον σε ολοένα και μικρότερες ηλικίες.
Έτσι, από το Υouth Μarketing περάσαμε στο Τeens Μarketing και πλέον βρισκόμαστε στο Κids Μarketing. Σχετικές μελέτες έδειξαν ότι το Μάρκετινγκ μπορεί να απορροφήσει περισσότερα χρήματα εάν πιέζει τα παιδιά 8-12 χρονών να συμπεριφέρονται γρηγορότερα ως έφηβοι καταναλωτές.
Nagging
Φυσικά, τα μικρά παιδιά δεν έχουν αυτόφωτη καταναλωτική ισχύ, αλλά ισχύ που πηγάζει από την καταναλωτική δύναμη των γονιών τους και τον τρόπο που την επηρεάζουν. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις έχει κάνει επί του θέματος ο κορυφαίος γκουρού του Μάρκετινγκ, Martin Lindstrom, τον οποίο στο παρελθόν είχαμε απολαύσει και στην Αθήνα σε σχετικό συνέδριο του Marketing Week. O Lindstrom ανέφερε στο βιβλίο του με τίτλο «BRANDChild», ότι υπήρξε χρονιά την τελευταία δεκαετία που τα μικρά παιδιά ηλικίας 8-14 ετών ξόδεψαν 1,88 τρισ. δολάρια.
Σύμφωνα, δε, με στοιχεία του Marketresearch.com, η αγοραστική δύναμη των παιδιών το 2006 προσέγγισε τα 52 δισ. δολάρια παγκοσμίως. Αυτή η πραγματικότητα δεν θα μπορούσε να αφήσει αδιάφορη τη Διαφήμιση που απευθύνεται σε παιδιά. Έτσι, από τα 100 εκατ. δολάρια που επενδύθηκαν στην παιδική διαφήμιση το 1990, φθάσαμε στα 2 δισ. δολάρια το 2000, ποσό που πλέον στις μέρες μας είναι ακόμα μεγαλύτερο, με συνεχείς ανοδικές τάσεις. Η εξέλιξη αυτή διαμόρφωσε μια νέα γενιά μικρών καταναλωτών, πολύ πιο έμπειρη από την αντίστοιχη των δεκαετιών του ‘70 ή του ‘80.
Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση στοιχεία ερευνών, παιδιά ηλικίας 36 μηνών σήμερα μπορούν να αναγνωρίζουν ήδη κατά μέσο όρο 100 λογότυπα προϊόντων. Και όχι μόνο αυτό. Υπάρχει στο σύγχρονο Μάρκετινγκ η ορολογία του «nagging», η οποία αφορά στην ικανότητα των παιδιών να γκρινιάζουν στους γονείς τους για να αποκτήσουν αυτό που θέλουν. Κάπου εδώ ωστόσο, υπεισέρχεται και ο ρόλος της δεοντολογίας, αφού η υπέρβαση κάποιων ορίων ηθικής ίσως να μην είναι μακριά. Ή τουλάχιστον, οι υπάρχοντες κώδικες δεοντολογίας αλλά και οι σχετικοί νόμοι, φαίνεται να μην επαρκούν για την προστασία των μικρών καταναλωτών.
Και φυσικά το μεγάλο και αιώνιο ερώτημα είναι εάν το Μάρκετινγκ απλά ακολουθεί τις ανάγκες των παιδιών ή εάν αυτό καθοδηγεί τα παιδιά. Η απάντηση σίγουρα δεν μπορεί να είναι μονολεκτική, είτε στη μια, είτε στην άλλη περίπτωση.
Marketing Week
Η σχετική διεθνής έρευνα Millennium Youth Market Assessment δίνει εντυπωσιακά στοιχεία σχετικά με την καταναλωτική δύναμη των μικρών παιδιών, τόσο την άμεση, όσο και την έμμεση. Σύμφωνα με αυτή, το 53% των παιδιών σε όλο τον κόσμο πιστεύει ότι τα επώνυμα brands θα τα βοηθήσουν να ζήσουν μια καλύτερη ζωή, ενώ το 84% θέλει να καταναλώνει προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον.
Ακόμα, το 50% των παιδιών 8-14 ετών παγκοσμίως «σερφάρει» στο Ιnternet καθημερινά, ενώ επίσης το 50% προτιμά να στερηθεί την τηλεόρασή του παρά τον υπολογιστή του. Όλα αυτά τα στοιχεία, όπως και πολλά άλλα που παρουσιάζει η έρευνα, αποτελούν μια μόνο ένδειξη της δυναμικής των νέων καταναλωτών, αλλά και την ισχυρή στροφή τους στο Διαδίκτυο και τις εφαρμογές του.
Τα στοιχεία αυτά αποτελούν ισχυρά όπλα για το σύγχρονο Μάρκετινγκ, στοιχεία που έχουν πλέον αποκωδικοποιηθεί και αξιοποιηθεί στα marketing plans των διαφημιζόμενων. Στο πλαίσιο αυτής της αποκωδικοποίησης, οι marketers στοχεύουν πλέον σε ολοένα και μικρότερες ηλικίες.
Έτσι, από το Υouth Μarketing περάσαμε στο Τeens Μarketing και πλέον βρισκόμαστε στο Κids Μarketing. Σχετικές μελέτες έδειξαν ότι το Μάρκετινγκ μπορεί να απορροφήσει περισσότερα χρήματα εάν πιέζει τα παιδιά 8-12 χρονών να συμπεριφέρονται γρηγορότερα ως έφηβοι καταναλωτές.
Nagging
Φυσικά, τα μικρά παιδιά δεν έχουν αυτόφωτη καταναλωτική ισχύ, αλλά ισχύ που πηγάζει από την καταναλωτική δύναμη των γονιών τους και τον τρόπο που την επηρεάζουν. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις έχει κάνει επί του θέματος ο κορυφαίος γκουρού του Μάρκετινγκ, Martin Lindstrom, τον οποίο στο παρελθόν είχαμε απολαύσει και στην Αθήνα σε σχετικό συνέδριο του Marketing Week. O Lindstrom ανέφερε στο βιβλίο του με τίτλο «BRANDChild», ότι υπήρξε χρονιά την τελευταία δεκαετία που τα μικρά παιδιά ηλικίας 8-14 ετών ξόδεψαν 1,88 τρισ. δολάρια.
Σύμφωνα, δε, με στοιχεία του Marketresearch.com, η αγοραστική δύναμη των παιδιών το 2006 προσέγγισε τα 52 δισ. δολάρια παγκοσμίως. Αυτή η πραγματικότητα δεν θα μπορούσε να αφήσει αδιάφορη τη Διαφήμιση που απευθύνεται σε παιδιά. Έτσι, από τα 100 εκατ. δολάρια που επενδύθηκαν στην παιδική διαφήμιση το 1990, φθάσαμε στα 2 δισ. δολάρια το 2000, ποσό που πλέον στις μέρες μας είναι ακόμα μεγαλύτερο, με συνεχείς ανοδικές τάσεις. Η εξέλιξη αυτή διαμόρφωσε μια νέα γενιά μικρών καταναλωτών, πολύ πιο έμπειρη από την αντίστοιχη των δεκαετιών του ‘70 ή του ‘80.
Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση στοιχεία ερευνών, παιδιά ηλικίας 36 μηνών σήμερα μπορούν να αναγνωρίζουν ήδη κατά μέσο όρο 100 λογότυπα προϊόντων. Και όχι μόνο αυτό. Υπάρχει στο σύγχρονο Μάρκετινγκ η ορολογία του «nagging», η οποία αφορά στην ικανότητα των παιδιών να γκρινιάζουν στους γονείς τους για να αποκτήσουν αυτό που θέλουν. Κάπου εδώ ωστόσο, υπεισέρχεται και ο ρόλος της δεοντολογίας, αφού η υπέρβαση κάποιων ορίων ηθικής ίσως να μην είναι μακριά. Ή τουλάχιστον, οι υπάρχοντες κώδικες δεοντολογίας αλλά και οι σχετικοί νόμοι, φαίνεται να μην επαρκούν για την προστασία των μικρών καταναλωτών.
Και φυσικά το μεγάλο και αιώνιο ερώτημα είναι εάν το Μάρκετινγκ απλά ακολουθεί τις ανάγκες των παιδιών ή εάν αυτό καθοδηγεί τα παιδιά. Η απάντηση σίγουρα δεν μπορεί να είναι μονολεκτική, είτε στη μια, είτε στην άλλη περίπτωση.
Marketing Week
Πηγή: Το marketing kids εξαπλώνεται στο διαδίκτυο ~ Kontra
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου